Login

Register

Login

Register

معرفی سایت crimesolution.gov

سایت موسسه ملی عدالت از دو جزء تشکیل شده است:

  1. وبسایتی که برنامه ها و تجربه ها در آن گرداوری شده است.
  2. فرایندی برای شناسایی و ارزیابی این برنامه ها و تجربه ها

از طریق سایت موسسه، می توان به برنامه ها و تجربیاتی که تحت ارزیابی های دقیق و متا-آنالیز[۱] قرار گرفته است، دسترسی داشت. این سایت، قدرت شواهد موجود در حوزه هایی مانند عدالت کیفری، عدالت کیفری برای نوجوانان و خدمات قربانیان جرم را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا متخصصان و سیاست گذاران را در مورد این که کدام یک از این برنامه ها موثر، کدام یک بی تاثیر، و کدام یک امیدوار کننده بوده است، آگاه کند.

برنامه ها و تجربه های ارائه شده در سایت، از طریق یک فرایند استاندارد مورد شناسایی، نمایش، بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. برنامه ها بر مبنای ارزیابی ها و تجربه ها مبتنی بر متا-آنالیز هایی که از ترکیب ارزیابی های گوناگون بدست آمده بررسی می شوند به این صورت که هر برنامه توسط دو متخصص آن حوزه و با استفاده از ابزارهای ارزیابی مورد بررسی و تایید قرار گرفته و به آن امتیاز تعلق می گیرد که در نهایت مجموع امتیازات تعلق گرفته به یک برنامه جایگاه آن برنامه را در میان سایر برنامه ها مشخص می کند.

برنامه ها و تجربه هایی که در سایت معرفی شده اند یک ویژگی مشترک دارند و آن، وجود شواهدی در تایید موفقیت یا عدم موفقیت آن ها است اما رویکرد مسئولان موسسه علاوه بر معرفی تجربه های گذشته، تشویق و حمایت از برنامه های نوآورانه و ایده های خلاقی است که ممکن است برخلاف برنامه های داخل سایت از شواهد کافی برخوردار نباشند.

نحوه انتخاب و رتبه بندی برنامه ها

برای آن که برنامه یا تجربه ای در سایت قرار گیرد باید ۷ مرحله پردازش صورت گیرد که در ادامه این مراحل اجمالا توضیح داده خواهد شد

۱ شناسایی مقدماتی

در مرحله اول به منظور یافتن برنامه ها، جستجو در ادبیات این حوزه از طریق دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی، مجلات و … در دستور کار قرار می گیرد. در این مرحله پایگاه داده های علوم اجتماعی با استفاده از کلید واژه ها کابردی در زیمنه عدالت کیفری مورد جستجو قرار می گیرد، همچنین نشریات و مجلات معتیر علمی و سایر پایگاه های مبتنی بر وب که شامل چنین برنامه های هستند بررسی می شود.

۲ غربالگری اولیه

در مرحله دوم و پس از شناسایی اولیه برنامه ها، متخصصان اجزا برنامه ها رو مورد بررسی قرار می دهند تا دریابند که هدف آن ها در قلمرو اهداف سایت قرار دارد یا خیر.

۳ تعریف برنامه

تعریف دقیق هر برنامه پس از شناسایی متا انالیز های آن برنامه مشخص می شود. این تعریف مرز های دقیقی آنچه که برنامه هست و آنچه که نیست را تعیین می کند.

۴ غربالگری شواهد

تمام متا انالیز های موجود در پایگاه اطلاعاتی سایت باید حداقل معیار های زیر را داشته باشند.

  • جستجوی ادبیات تحقیقاتی که به بررسی مطالعات متاآنالیز مربوط می شود باید شامل حداقل دو منبع باشد.
  • نتایج اولیه تجزیه و تحلیل متا باید حداقل یک نتیجه معتبر در رابطه با جرم و جنایت، رفتارهای مشکوک (مثلا تجاوز، سوء مصرف مواد) و یا اقدامات قضایی را گزارش کند.
  • تمام مطالعات انجام شده درون یک متا-آنالیز باید از گروه های کنترل و مقایسه مناسبی برخوردار باشد.
  • گزارش نتایج یک متا انالیز باید اندازه اثر را نشان دهد.
  • حداقل نیمی از مطالعات انجام شده در متاآنالیز باید در سال ۱۹۸۰ یا بعد از آن منتشر شده باشد.

۵ بررسی کارشناسان

پس از آن که که پژوهشگر ارشد، متا – انالیز های واجد شرایط را انتخاب می کند، داوران (حداقل دو داور برای هر متا انالیز) با استفاده از ابزار های امتیاز دهی استاندارد، متا انالیز ها را بر اساس کیفیت و اعتبار درونی امتیاز می دهند. منظور از کیفیت، اعتبار اطلاعات، منابع و شیوه های تحقیقی استفاده شده در تحلیل است.

۶ طبقه بندی نتایج

بر اساس محدوده امتیازات، پنج دسته طراحی شده است که هر برنامه به یکی از این شش دسته تعلق دارد.

دسته اول : شواهد قوی از اثر گذاری مثبت

دسته دوم : شواهد محدود از اثر گذاری مثبت

دسته سوم: اثر منفی

دسته چهارم: بی اثر

دسته پنجم: شواهد ناکافی

۷ خروجی رتبه بندی شواهد

در مرحله اخر، برنامه های دسته اول با آیکن سبز، برنامه های دسته دوم با آیکن زرد، دسته سوم و چهارم با قرمز و برنامه های دسته اخر با N/A نشانه گذاری می شوند.

[۱] منظور از متا – آنالیز، شواهد و پژوهش های علمی انجام شده در راستای تعیین موفقیت یا عدم موفقیت برنامه است. یک برنامه ممکن است توسط چند متا انالیز مورد بررسی قرار گرفته باشد و یا ممکن است هیچ پژوهش یا متا-آنالیزی در رابطه با آن وجود نداشته باشد.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*