Login

Register

Login

Register

معرفی یک سایت درباره‌ی آب

معرفی مجوعه

گروه منابع آبی [۱]۲۰۳۰، توانسته است مطالعات موردی از سرتاسر جهان را در زمینه راه حل های مسئله کمبود آب جمع آوری کند. این مجموعه تنها بخشی از مطالعات و اقداماتی است که در این زمینه انجام شده و گروه منابع آبی صرفا تجارب عملی و در دسترس را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. راه حل های متعددی در این کاتالوگ آنلاین که نام آن “مدیریت استفاده از آب در مکان های کم آب” است، جمع آوری شده و هدف آن الهام بخشیدن به صنایع پیشرو، سیاست گذاران و برنامه های کشور است.

 

رویکرد مجموعه

  • کشور های گوناگون و آبخیز های سرتاسر جهان با مشکلات منحصر به فردی روبرو هستند حتی گاهی اوقات در یک منطقه مشابه مشکلات متفاوت است. با توجه به محدودیت منابع آبی، چالش اصلی این است که چگونه می توان منابع آبی را به گونه ای مدیریت کرد که نیاز مردم و محیط زیست را برطرف نماید.
  • رویکرد منطقی به حل مسئله کمبود آب، صرفه جویی آب به شیوه ای مناسب و مقرون به صرفه است یعنی اگر آب کافی در دسترس نباشد، ما باید میزان مصرف آب را کاهش دهیم. این به نظر بسیار ساده و منطقی است اما آیا راه حل همه مشکلات صرفه جویی در آب است؟ برای تعیین اینکه چگونه صرفه جویی آب به صورت مناسبی بر کمبود آب تأثیر می گذارد، ابتدا باید حوزه آبخیز را درک کنیم. و دلیل اهمیت حوزه آبخیز به این خاطر است که همانطور که همه چیز به هم پیوسته است، آب هم بخشی از یک سیستم بزرگتر مرتبط با طبیعت و تمدن بشری است و برای حل مشکل آن باید سیستم بزرگتر را مورد کاوش قرار دهیم.
  • منظور از سیستمی که دچار کمبود آب شده است، سیستمی است که آّب کافی برای پاسخگویی به تقاضا را در یک زمان خاص در دسترس ندارد. این چالش را می توان از طریق اقدامات جانبی در عرضه آب مانند سد های جدید، سیستم های انتقال آب، آب شیرین کن و استفاده مجدد از آب مورد بررسی قرار داد. هم چنین می توان این چالش را از طریق اقدامات در حوزه تقاضا مورد توجه قرار داد که به بهره برداری بهتر از منابع آب موجود توجه دارد. از جمله این اقدامات می توان به کاهش آب تحلیل رفته از طریق کاهش حجم آب تبخیر شده و همچنین کاهش آب مصرفی از طریق لوله کشی های سیستم فلاشینگ اشاره کرد.
  • کاهش آب تحلیل رفته نقش به سزایی در تقویت حوزه های آبخیز دارد و در نهایت محل قرارگیری حوزه های آبخیز یکی دیگر از پارامتر های تعیین کننده در کمبود آب است.
  • نمونه های عملی
    • راه حل های حوضه آب به هیچ وجه ساده نیست و باید مورد ملاحظات ملی، منطقه ای و محلی و نیز تخصیص منابع پایدار قرار گیرد. از آنجا که کاهش آب یک موضوع پیچیده است و به شدت وابسته به پارامتر های مختلف است، نمونه راه حل های موجود در سایت نباید به عنوان راه حل های مناسب برای آنچه که در کشور یا منطقه شما اتفاق افتاده است، در نظر گرفته شود. این مطالعات موردی برای الهام بخشی و اطلاع رسانی طراحی شده است.

راهنمای سایت :

در دسترس بودن آب در زمان مناسب، حجم مناسب و قیمت مناسب، پایه ای ضروری از رشد و توسعه اقتصادی است. در اینجا نحوه دسته بندی مطالعات در سایت اجمالا توضیح داده شده است.

  • بخش : علی رغم چرخش آب در طبیعت برای دسته بندی بهتر در سایت آب استفاده شده، استخراج شده یا مدیریت شده در یکی از بخش های صنعتی، کشاورزی و مصرفی قرار می گیرد و هر بخش با نماد منحصر به فردی نمایش داده می شود.
  • سطح تنش آبی : در مطالعات موردی، سطح تنش آبی با شش رنگ ممکن نشان داده شده است. رنگ خاکستری روشن ( مصرف آب کم) رنگ بژ ( مصرف آب کم اما بیشتر از ۱۰ درصد) زرد ( مصرف آب بین ۱۰ تا ۲۰ درصد)، نارنجی ( متوسط و تا حدودی زیاد، ۲۰ تا ۴۰ درصد) قرمز ( مصرف آب زیاد، ۴۰ تا ۸۰ درصد) و قرمز تیره ( مصرف خیلی زیاد، بیشتر از ۸۰ درصد). هم چنین رنگ خاکستری تیره برای نواحی که اطلاعات کافی وجود نداشته است، استفاده شده است.
  • مداخلات : به طور کلی ۱۵ مداخله مهم در سایت رای دسترسی بهتر به مطالعات معرفی شده است که در نوار ابزار سمت چپ در صفحه ابتدایی سایت قابل مشاهده است.
  • تاثیرات : دو مکانیزم برای مشخص نمودن تاثیرات هر پروژه به کار گرفته می شود. در حالت اول بر اساس تجزیه و تحلیل ها، میزان آب ذخیره شده بر حسب متر مکعب در سال نمایش داده می شود و در حالت دوم، ۵ شاخص برای موفقیت پروزه ها طراحی شده است که عبارتند از بازگیری، مصرف، کیفیت، سودمندی و تاثیر آبخیز که برای هر پروژه می توان یک تا پنج مورد از این شاخص ها را تایید کرد. لازم به ذکر است یک پروژه با آب ذخیره شده کم و یا شاخص های پایین هنوز هم می تواند یه برنامه موفق باشد زیرا موفقیت به نوع مداخله و نیاز های مخصوص آن منطقه بستگی دارد.

 

[۱] The 2030 Water Resources Group

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*